„Polski Instagram z nagrodami” czy „Legalny Uber z Polski” to przykłady start-upów, czyli rozpoczynających swoją działalność firm, budowanych głównie przez osoby młode, kreatywne i odważnie podejmujące ryzyko. Nie bez powodu mowa tu o ryzyku, bo jest ono znacznie większe niż w przypadku zakładania zwykłej firmy. Według autora “The Lean Startup” ten rodzaj przedsiębiorstwa działa “w warunkach skrajnej niepewności, którą stara się zredukować za pomocą eksperymentów”. Rzeczywiście, start-up to firmy znajdujące się w fazie rozwoju, poszukujące nowych sposobów na pozyskanie klienta i zwiększenie zysków. Większość z nich działa w sieci. Warto zastanowić się nad tym, czy start-up rzeczywiście jest lepszy niż zwyczajne przedsiębiorstwo?

Czym jest start-up?

Start-up to nowo powstałe przedsiębiorstwo lub organizacja, której celem jest znalezienie modelu biznesowego, sprzyjającego jej rozwojowi. Taka firma zwykle nagle pojawia się na rynku i równie szybko jest wyciszana z powodu braku zysków. Najczęściej start-upy wiążą swoją działalność z nowymi technologiami. To, co różni je od zwyczajnej firmy to:

  • niskie koszty związane z rozpoczęciem działalności,
  • wysokie ryzyko,
  • wyższy zwrot z inwestycji, o ile odniesie sukces.

Start-upy działają zarówno w świecie realnym, jak też w wirtualnym. Największe szanse na zaistnienie i promocję własnej ideologii mają przedsiębiorstwa działające w sieci. Dzięki niekosztownej akcji promocyjnej i możliwości nawiązania wielu kontaktów za pośrednictwem portali społecznościowych znacznie więcej osób ma okazję dowiedzieć się o nowej firmie.

Co jest źródłem finansowania start-upu?

Start-up to przedsiębiorstwo, które swoje projekty realizuje za pomocą dofinansowań. Jednym ze źródeł finansowania są fundusze Venture Capitali oraz pomoc tzw. aniołów biznesu. Start-upy mogą korzystać z kapitału własnego i obcego. Start-upy, takie  jak Fimweb czy Wirtualna Polska korzystały z kapitału własnego. W ostateczności można również skorzystać z pożyczki bankowej. Współcześnie zdecydowanie łatwiej jest pozyskać fundusze na rozwój start-upu niż miało to miejsce kilka lat temu. Kapitał własny rozróżnia finansowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Do źródeł wewnętrznych, które czerpią fundusze głównie z zysków, należą: zyski zatrzymane, odpisy amortyzacyjne oraz zmiany w strukturze majątku. Zewnętrzne środki są związane natomiast z emisją akcji, dopłatami wspólników bądź wspomnianymi wcześniej aniołami biznesu i Venture Capital. Zaletą tego rodzaju dofinansowania jest to, że nie wiąże się ono z koniecznością zwrotu. Kapitał obcy zwykle jest przyznawany na określony czas, toteż przyjmuje postać długu. Kredyty i pożyczki, leasing bądź dotacje należą do kapitału obcego.

Spray and pray, czyli o kulturze start-upów

Start-upy opierają swoje działanie w dużej mierze na eksperymentowaniu. Rynek jest nasycony, toteż należy porzucić schematy i pokazać światu coś innowacyjnego. Start-up to przedsiębiorstwo, które oferuje pracę samemu sobie, przy czym wokół niego pojawiają się inne firmy, agencje PR, księgowi oraz nowe biura i programy komputerowe. Start-upom przyświeca dewiza “Spray and pray”, która znaczy mniej więcej tyle, co “będąc na fali, sprejuj, promuj się, a potem módl się, aby utrzymać ten stan”. Start-up często tworzy grupa młodych, kreatywnych i ambitnych ludzi. Pytanie brzmi: czy warto podejmować aż tak duże ryzyko? Wszak istnieją początkujące firmy, które mogą skorzystać m.in. z pomocy wirtualnych biur, które oferują pomoc z zakresu księgowości, doradztwa prawnego czy wirtualnego adresu siedziby. Jedną z firm zajmujących się początkującymi przedsiębiorstwami jest Wirtualna Siedziba w Warszawie. Początkujące przedsiębiorstwa, żeby osiągać zyski, nie muszą podejmować ryzykownych kroków. Dzięki możliwości wynajęcia wirtualnego biura możemy pracować w każdym miejscu, mając jednocześnie firmę zarejestrowaną pod prestiżowym adresem. Pewna inwestycja, która oferuje maksymalne zmniejszenie kosztów początkowych i niezbędną pomoc, to gwarancja sukcesu. Szczegółowe informacje dotyczące oferty Wirtulanej Siedziby znajdują się pod adresem: http://wirtualna-siedziba.pl/oferta/.