Jeśli sądzisz, że dbanie o wizerunek osobisty jest zarezerwowane dla polityków, aktorów i innych osób publicznych, to jesteś w dużym błędzie. Z personal brandingu korzysta coraz więcej prezesów firm, a nawet szeregowych pracowników, którzy chcą nadać rozpędu swoim karierom. Wypracowanie marki osobistej jest procesem trudnym, ale bardzo opłacalnym. Przekonaj się, na czym właściwie polega personal branding i jak się za niego zabrać!

Zarządzanie własnym wizerunkiem  

Personal branding to pojęcie, które narodziło się w Stanach Zjednoczonych, a więc na bardzo dojrzałym i konkurencyjnym rynku. W USA wszyscy wiedzą, że zasada pierwszego wrażenia ma ogromne znaczenie w biznesie. Zaufanie jest podstawą nawiązania współpracy, a wpływ na to ma właśnie marka osobista kontrahenta.

O „marce” przez lata mówiło się wyłącznie w kontekście firmy lub produktu. Stworzenie rozpoznawalnej marki jest praktycznie gwarancją sprzedaży. Wszyscy, nawet najbardziej świadomi konsumenci, wybierają produkty oznaczone znanym brandem, ponieważ bardziej im ufają. 

Ten schemat został przeniesiony na grunt personalny. Eksperci od marketingu i PR-u zadali sobie słuszne pytanie: czy marką może być człowiek? Odpowiedź była oczywiście twierdząca, a przykładów kapitalnego personal brandingu nie brakuje.

Tych ludzi znasz przez pryzmat ich marki osobistej  

Nigdy ich nie spotkałeś, tak naprawdę nic o nich nie wiesz, a jednak ich podziwiasz, szanujesz, są dla Ciebie motywacją. Jest mnóstwo osób, które od początku kariery z konsekwencją budują swoją markę osobistą korzystając z metodyki personal brandingu. Oto kilka przykładów:

  • Michael Jordan – w czasie zawodowej kariery sztab ludzi pracował nad jego wizerunkiem przykładnego ojca, otwartego człowieka i 100% profesjonalisty na boisku i poza nim;
  • Steve Jobs (już nieżyjący) – geniusz z sąsiedztwa. Tak najkrócej można opisać twórcę potęgi Apple. Jobs zawsze pojawiał się publicznie w zwykłych ciuchach, a jego znakiem rozpoznawczym był czarny sweterek. Chodziło o to, aby dać gigantycznej korporacji twarz człowieka, z którym inni mogą się utożsamiać;
  • Richard Branson – ludzie generalnie nienawidzą tych, którym się powiodło i zostali miliarderami. Z Bransonem jest inaczej. Ten facet bardzo dba o to, aby można było go nazwać „fajnym gościem”. Obnosi się z bogactwem, ale robi to w normalny sposób, zawsze z szerokim uśmiechem na twarzy. Jest bardzo aktywny w mediach społecznościowych;

Podamy jeszcze jeden przykład – Tiger Woods. Słynny golfista przez lata był książkowym wręcz przykładem personal brandingu, do czasu popełnienia ogromnego błędu. Na jaw wyszły jego romanse, co w pruderyjnym amerykańskim społeczeństwie oznaczało dla niego koniec popularności, wielomilionowych kontraktów i powszechnego uwielbienia.

Narzędzia budowania marki osobistej

W strategii personal brandingu musi się znaleźć informacja na temat tego, z jakich narzędzi będzie korzystać osoba budująca swój wizerunek. Mogą to być media tradycyjne (pojawienie się w programie telewizyjnym z mądrym komentarzem zawsze dobrze działa), ale generalnie należy wykorzystywać Internet – to obecnie najważniejsze medium personal brandingu. 

Na pewno nie można zrezygnować z mediów społecznościowych. Wiele marek osobistych narodziło się na Twitterze czy Instagramie. Świetnym kanałem promocji jest oczywiście YouTube. W przypadku osób chcących budować profesjonalny wizerunek przydają się takie portale, jak LinkedIN czy Goldenline.

Można iść o krok dalej i uruchomić stronę internetową z domeną jankowalski.pl czy blog. Warto tworzyć wartościowe i atrakcyjne dla czytelników treści, np. artykuły poradnikowe i publikować je na portalach branżowych. Oczywiście w aspekcie wizerunku online, nie może zabraknąć pozycjonowania, które idealnie wspiera promocje w wynikach naturalnych. 

Zostań twarzą swojego biznesu 

Działania personal branding mogą być prowadzone w takim kierunku, aby ostatecznie wypromowana marka osobista pracowała na rzecz firmy, którą reprezentuje. Jest to znakomite rozwiązanie, ponieważ np. prezes czy dyrektor przedsiębiorstwa automatycznie staje się jego twarzą i najlepszą wizytówką. Klienci mają się z kim utożsamiać. Nie odnoszą wrażenia, że kontaktują się z bezduszną korporacją.

Taki kierunek działań jest szczególnie korzystny w przypadku małych firm, które nie wypracowały sobie jeszcze żadnej marki i tak naprawdę klienci nie wiedzą, czego mogą się po nich spodziewać. Jeśli właściciel będzie skrupulatnie dbać o swój ekspercki wizerunek, to właśnie on stanie się kluczowym argumentem przemawiającym za nawiązaniem współpracy z jego firmą.

Samodzielnie czy z pomocą specjalistów?

Budowanie marki osobistej jest czasochłonnym procesem, który wymaga opracowania szczegółowej strategii. Nie ma mowy o działaniach na chybił-trafił, bo wówczas naprawdę łatwo jest popełnić błędy niweczące wcześniejsze starania. 

Aby uniknąć takich błędów trzeba dokładnie wiedzieć, jak zarządzać swoim wizerunkiem. W agencji Hands tworzymy dla naszych klientów precyzyjny plan personal brandingu, oparty na wiedzy z zakresu nie tylko marketingu, ale także PR-u i psychologii.

Zaczynamy od dokładnej analizy klienta, jego mocnych i słabych stron, doświadczenia, sukcesów, ale i porażek. Na tej podstawie dobieramy działania, które przyniosą najlepszy efekt. Ważne jest, aby nie tylko wypracować profesjonalny wizerunek klienta, ale też sięgnąć po metody jego ochrony w przyszłości.

Atutem skorzystania z pomocy zewnętrznych specjalistów jest ich obiektywność. Tobie nigdy nie uda się spojrzeć na siebie z dystansem. Zawsze będą Tobą rządzić emocje, pojawi się pokusa naginania faktów czy naśladowania innych. Dlatego jeśli chcesz poważnie podejść do tematu budowania marki osobistej, skontaktuj się z nami.